47 mm P.Ú.V. Vzor 1936 Škoda
Ч е х о с л о в а ч ч и н а
Чеська протитанкова 47-мм гармата періоду 2 Світової війни часто вважається німецькою розробкою, так як була прийнята на озброєння Вермахту і масово застосовувалася німецькою армією та сателітами.
Зразок створено інженерами компанії „Шкода“ в короткий час на основі 37-мм гармати зразка 1934 року. Тоді стало зрозуміло, що гармати 37-мм калібру уже не відповідали вимогам протитанкової оборони. Щоправда, і 47-мм невдовзі стане слабим. Проте, чехословацька гармата була найбільш потужною серед подібних, хоч і виглядала застаріло.
47 mm P.Ú.V. Vzor 1936 Škoda сконструйована у 1935 році. Чехословацьке військо відразу побажало прийняти її на озброєння. У 1936 році почався серійний випуск гармати і постачання у війська.
Після анексії Чехословаччини Німеччиною, як і багато іншої чехословацької зброї, Вермахт прийняв гармату на озброєння як 4.7cm PaK 36(t). Більш того, випуск для потреб німецької армії продовжувався до 1942 року. Було створено спрощену модифікацію, варіант для САУ. Також – розроблено новий, більш ефективний снаряд.
„47 мм Взор 1936 Шкода“ до війни експортували і в Югославію. Після її окупації гармати також потрапили до німецької армії. Під час Другої світової війни частину гармат Вермахт передав союзницькому словацькому війську.
47 mm P.Ú.V. vz.36 Škoda – буксирна артилерійська система. Основні вузли : ствол із затвором, прицільні пристосування, противідкатний пристрій, люлька, верхній станок з підйомним механізмом, лафет з нижнім станком, колісним ходом, станинами і щитом.
Обслуга складалася з 4-5 солдатів. На невелику віддаль обслуга могла буксирувати гармату з допомогою наплічних лямок.
Боєприпаси унітарні – 47×408. Для гармати були створені бронебійний і осколковий патрони. Маса бронебійного снаряда – 1,65 кг. Маса патрона становила 3,13 кг з пороховим метальним зарядом масою 444 г. Снаряд мав початкову швидкість 775 м/с і пробивав 55-мм броні на віддалі 1 км. Заряд з осколковим снарядом важив 2,8 кг з 253-грамовим метальним зарядом та 2,8-кг снарядом. Його початкова швидкість становила 650 м/с.
Німецький підкаліберний снаряд зразка 1940 року важив 0,8 кг і мав початкову швидкість 1080 г. Маса патрона – 2,5 кг.
Ствол 47 mm Vzor 1936 разом з противіткатним та накатним пристроєм вкладався в люльку верхнього станка. Канал стволу нарізний, довжиною 2004 мм. Для зменшення відбою ствол оснащено дульним гальмом.
Затвор клиновий, напівавтоматичний. При відході рухомої системи під час пострілу затвор відкривався автоматично для екстрагування гільзи.
Противідкатний механізм гідравлічний. Накатник пружинний.
Механізм вертикального наведення забезпечував нахил стволу в межах -10о – +26о. Горизонтальний сектор обстрілу : ±25о.
Транспортування гармати здійснювали механічною тягою або кінною з швидкістю до 20 км/г. При цьому верхній станок обертався на нижньому на 180 градусів. Колісний хід мав підресорювання. Спочатку лафет обладнувався дерев’яними колесами. Згодом – металевими з гумовими шинами.
Станини подвійні, з сошниками у кінці.
Захисний щит складався з частин, скріплених шарніром.
У бойове положення гармата встановлювалася шляхом обертання верхнього станка з стволом та іншими механізмами вперед і розведенням станин. При цьому підресорювання коліс вимикалося.
ТТД 47 mm PÚV Vz.36 Škoda :
довжина стволу : 2219 мм ;
початкова швидкість снаряда : 775 м/с ;
макс. дальність пострілу : 4000 м ;
прицільна дальність : 1500 м ;
бойова скорострільність : до 20 постр./хв.;
маса похідна : 605 кг ;
маса бойова : 590 кг.
|