Меню сайту
|
Сухомлинський В.Василь Олександрович Сухомлинський. Людина-педагог. Великий працелюб і бог дитини. Безсмертна совість. Людяність ясна... Він Прометей своєї України, І в педагогіці – Пролог ! Весна ! Є імена, які зорею сяють На тисячі і тисячі років... Життя таких у часі меж не знають, Вони осонцюють людей віки. Педагог світового рівня, український просвітитель, дитячий письменник і наставник батьків народився у селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у 1918 році. Батько його працював столяром, виготовляв музичні інструменти. Мати працювала в колгоспі, а довгими зимовими вечорами розповідала казки своїм чотирьом дітям. Всі вони обрали шлях вчителя. Також на Василя Олександровича велике значення мав вплив діда. Ще в дитячі роки Василю доводилось навчати неписьменних односельців. А влітку він виконував обов’язки вихователя дитячого садка. Закінчивши Василівську школу, Сухомлинський поступає до Кременчуцького технікуму. А в 17 років стає вчителем у рідній школі. 1936-1938 – заочне навчання в Полтавському педагогічному інституті на філологічному факультеті. 1938-1941 – вчитель української і російської мови у 8-10 класах, завуч середньої школи (с.Онуфріївка). У роки війни довелось молодому вчителю стати на захист своєї Вітчизни, був політруком роти. Двічі поранений, 9 лютого 1942 року в бою під Ржевом – тяжко поранений і понад чотири місяці лікувався в евакогоспіталях. З червня 1942 року по березень 1944 року Сухомлинський працює директором і вчителем російської мови та літератури у смт. Ува Удмурської АРСР. Навесні 1944 року Сухомлинський разом з дружиною переїжджає до смт. Онуфріївка Кіровоградської області, де протягом чотирьох років очолює Онуфріївський районний відділ народної освіти та викладає у школі за сумісництвом. 1948 року його призначають, у зв'язку з особистими клопотаннями, директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував 23 роки, до останку свого життя. А всього він віддав педагогіці 35 років власного недовгого життя. Друкується на сторінках республіканських та всесоюзних журналів. У 1955р. В. Сухомлинський захищає кандидатську дисертацію „Директор школи – керівник навчально-виховної роботи" у Київському університеті ім. Т.Шевченка. Через рік виходить з друку його перша монографія „Виховання колективізму у школярів". У 50-х роках В.Сухомлинський написав ще кілька монографій: "Педагогічний колектив середньої школи", "Виховання патріотизму у школярів" та інші. У 1957р. його обирають членом-кореспондентом АПН РСФСР, а 1958р. Міністерство освіти УРСР присвоїло йому звання заслуженого вчителя школи УРСР. Починаючи з 1960р., виходять з друку його праці : "Духовний світ школяра", "Праця і моральне виховання", "Як ми виховали мужнє покоління", "Виховання особистості в радянській школі", "Павлиська середня школа ". У другій половині 60-х Василь Олександрович готує трилогію з проблем формування особистості у загальноосвітній школі: „Серце віддаю дітям", „Народження громадянина", „Листи до сина". Щодо першої частини трилогії, то вона була вперше надрукована в тодішній Німецькій Демократичній Республіці, а 1969р. - в Україні. 1974 року книга була удостоєна Державної премії УРСР. У 1968р. В.Сухомлинського обирають делегатом Всесоюзного з’їзду вчителів і присвоюють звання Героя Соціалістичної праці. Останніми роботами вченого були : "Батьківщина в серці" та "Батьківська педагогіка", які вийшли друком у 70-ті роки, вже після смерті педагога. 2 вересня 1970 року Василя Олександровича не стало. Вчитель–майстер широкого профилю, В.О. Сухомлинський був висококультурною людиною, володів 8 іноземними мовами. Його науково-педагогічна спадщина містить понад 40 книг, приблизно 500 статей. Серед них : „Серце віддаю дітям", „Сто порад вчителю", „Як виховати справжню Людину", „Народження громадянина", „Павлиська середня школа", „Розмова з молодим директором школи", „Батьківщина в серці", „Батьківська педагогіка" та інші). Василь Олександрович любив дітей і написав для них майже 1500 розповідей та казок. Сухомлинський створив свою систему виховання дітей, впроваджену спочатку у школі села Павлиші. Одним з напрямів він вважав виховання мора-льності у підростаючого покоління. Педагог прагнув до народження доброти в душі кожного школяра. Одним з методів такого виховання повинно бути широ-ке впровадження народних традицій трудового, родинно-сімейного, морально-етичного та духовного виховання. У працях „Духовний світ школяра", „Народження громадянина" та інших В.Сухомлинський створив ідеал справжньої людини, якій притаманні такі риси характеру : відданість рідній землі, рідному народові, обов’язок перед ним, любов до рідної мови, повага до старших, любов до матері й батька, бережливе ставлення до природи, доброта, працелюбність. У цих творах розкриваються конкретні принципи, істини, повчання, настанови, рекомендації. Подаються вони у вигляді правил, законів як 14 Законів дружби, правил „Десять не можна", „Дев’ять негідних речей", які складають азбуку моральної культури. У працях розкривається зміст і методика роботи з виховання у дітей любові до Батьківщини і громадянства, ставлення до людей і обов’язку перед ними, ставлення до батьків, рідних, близьких, розуміння життя, добра і зла в ньому, виховання високих моральних якостей і норм поведінки. На підставі багаторічної практичної роботи в школі автор вперше у вітчизняній педагогіці глибоко розкриває суть таких понять як людяність, патріотизм, відповідальність, гідність, терпимість, тактовність. На конкретних прикладах подається методика утвердження в юних душах почуття совісті, сорому, справедливості, щедрості, милосердя. Ідеал справжньої людини визначається Сухомлинським на засадах загальнолюдських цінностей і народної педагогіки, об’єднує найкращі риси менталітету українського народу. Високо Василь Олександрович ставив роль батька і матері у формуванні майбутнього громадянина і дитини. |
Пошук
Статистика
Фотоальбом
Каталог статей
Оцініть
Календар
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||