У 1926 році керівництво СРСР
приймає рішення про побудову першого у країні тракторного заводу. Місцем
будівництва обрано Сталінград. 26 липня того ж року відбулася офіційна
церемонія закладання першого каменю. Проектування заводу проводилося
спеціалістами США за участю радянських. Ще в процесі будівництва прийнято
рішення про присвоєння заводу імені Фелікса Едмундовича Дзержинського.
1930 року „Сталинградский тракторный завод
им. Ф.Э. Дзержинского" введено у дію. 17 червня 1930 року з конвеєра
зійшов перший трактор – колісний СТЗ-1.
У 1932 році на заводі створено
„СпецКЭО" –
Спеціальний конструкторсько-експериментальний відділ під керівництвом Н.Д.
Вернера, який займався оборонною технікою. 1933 року СТЗ приступає до випуску
бойової техніки – легкого танка Т-26, який випускався заводом до 1940 року.
У червні 1937 року завод починає
випуск дизельного гусеничного трактора СТЗ-3. На його базі, з осені того ж
року, паралельно виготовляється СТЗ-5-НАТІ – артилерійський тягач.
31 березня 1940 року заводу
наказано підготовитися до виробництва танкового двигуна В-2 і танка Т-34.
На жаль, у 1940 році завод не зміг випустити жодного танка. У 1941 та 1942
роках – 1256 і 2520 одиниць відповідно. Також колектив заводу ремонтував
пошкоджені в боях танки та іншу техніку. Роботи продовжувалися до 13 вересня
1942 року, коли на території СТЗ вже велися бої відомої Сталінградської битви.
До цього часу Сталінградський тракторний виготовив близько 42% всіх танків
Т-34. В останні тижні частину обладнання було демонтовано і відправлено на Урал
та інші регіони. За час боїв завод був повністю розрушений. Вже після припинення
роботи заводу, робітники склали 40 танків, які приймали участь у вуличних боях.
Одразу після завершення
Сталінградської битви, колектив заводу приступив до відбудови заводу. 12 червня
1943 року СТЗ відправив на фронт ешелон „Відповідь Сталінграда" з
відремонтованими танками. До кінця війни завод проводить ремонт танків. У
жовтні 1943 відновлено випуск танкових двигунів. З червня 1944 року відновлено
випуск тракторів.
У 1949 році Сталінградський
тракторний почав випуск нового трактора ДТ-54.
1952 року, нарівні з цивільною
технікою, завод приступив до випуску нової бойової. В основному, це легка
бронетехніка для морської піхоти і десантних військ. Першим зразком був
плаваючий танк ПТ-76. Одночасно СТЗ проводить виробництво створеного на
базі танка бронетранспортера БТР-50 і їх вдосконалених модифікацій та
спеціалізованих моделей. Наприклад, „Пінгвін" – транспортер для Арктичних і
Антарктичних експедицій.
Після перейменування міста
Сталінград на Волгоград, у 1961 р. завод отримав назву Волгоградський Тракторний
Завод.
У 1965 році в конструкторському
бюро Волгоградського тракторного почали роботу над проектуванням бойової
машини, призначеної для десантування з літаків. 1968 року БМД-1 прийнято
на озброєння.
На базі конструкції БМД-1 розроблено
десантний бронетранспортер БТР-Д. З 1974 року нова машина прийнята на
озброєння і випускається ВТЗ. Крім основної моделі, спроектовано і
виготовляються кілька модифікацій різного призначення : самохідні ПТРК і ЗАУ,
БРЕМ, КШМ, машина управління вогнем артилерії та інші. Новітня артилерійська
система НОНА також встановлена на БТР-Д і виготовляється іншим заводом.
Роботи над новою моделлю
десантної машини проведено у 80-ті роки. 1985 – з’явилася БМД-2.
Невдовзі на ВТЗ спроектовано БМД-3,
яку прийнято на озброєння ЗС СРСР і з 1990 року постачалася у підрозділи ПДВ.
Всього до 1997 року виготовлено трохи більше 100 машин. Протягом радянського
періоду КБ заводу працювало і над дослідними зразками бойової техніки.
У 1992 році пройшла
реорганізація заводу. Підприємство стало акціонерним товариством. У той же
період на підприємстві створено і нову десантну артилерійську самохідну
установку „Спрут-СД". САУ прийнято на озброєння ЗС РФ і на початку цього
століття почалася поставка у війська. Пізніше російська армія відмовилася від
машини.
КБ заводу приступило до
створення принципово нового покоління БМД. У співпраці з іншими фірмами
сконструйовано БМД-4. Незважаючи на те, що БМД-4 у 2004 році прийнята на
озброєння, неодноразове проходження на Параді у Москві, участь у різноманітних
виставках, для російських ЗС поставлено їх кілька штук. Нова техніка викликала
неоднозначну оцінку. До того ж, заважали організаційні і економічні проблеми
(чи навпаки). Наступна модель – БМД-4М створена на Курганмашзаводі.
2003 року завод ввійшов у склад
ВАТ „Агромашхолдинг". У 2005 році ВТЗ визнано банкротом. Його наступником є „ОАО
ВгТЗ", що організаційно входить до концерну „Тракторные заводы".
Крім військової техніки, ВГТ
був одним з головних у СРСР і Росії виробників тракторів. У 1960 році на
конвеєрі трактор ДТ-54 замінив новий ДТ-75, який став наймасовішим у
СРСР. Модель розвивалася і виготовлялася кілька десятиліть. Всього випущено
більше 2.700.000 . У наш час модернізований варіант трактора виготовляється з
назвою Агромаш-90ТГ. У радянські часи ВТЗ випускав також трактор ДТ-175
Волгарь у кількох модифікаціях. Основна його відмінність – трансмісія з
гідротрансформатором.
14 січня 1970 року
Волгоградський тракторний завод виготовив мільйонний трактор, а у лютому 1983р. – 2-мільйонний.
Сучасна продукція ВгТЗ –
трактори серії „Агромаш", головною відмінністю яких є двигуни різної потужності
: ВТ-90, ВТ-100, ВТ-150, ВТ-200. ВТ-90 крім двигунів російської розробки може
комплектуватися фінськими SISU.
Волгоградський тракторний завод за часів СРСР нагороджений
орденами Леніна (1932, 1970 рр.), Трудового Червоного Прапора (1942), Вітчизняної
війни (1945 рік).
|