Трактори HD-7 Allis-Chalmers, HD-10 Allis-Chalmers
С Ш А
Трактори ХД-7 та ХД-10 фірми „Елліс-Чальмерс" – сільськогосподарського призначення, гусеничні. Перед відправкою зразки проходили часткове переобладнання : знімали сільськогосподарське обладнання, встановлювалися лебідки. За деякими даними, також вносилися зміни у двигун та трансмісію.
У артилерії Червоної Армії трактор HD-7 Allis-Chalmers застосовувався для буксирування артсистем калібру до 152 мм. HD-10 Allis-Chalmers міг транспортувати системи великої потужності. Наприклад 203-мм гаубицю Б-4 чи 152-мм гармату великої дальності на гусеничному ходу. У післявоєнні роки обидва трактори продовжували бойову службу в ЗС СРСР ще кілька років. Між собою „ХД-7" та „ХД-10" відрізняються, перш за все двигунами і потужністю ; зовнішньо – розмірами і деякими вузлами.
Компонування тракторів з класичним розміщенням основних вузлів, безрамне.
Кабіни „ХД-7 Еліс-Чальмерс" та „ХД-10 Еліс-Чальмерс" відкриті, встановлені за двигуном.
У тракторах застосовувалися двигуни фірми „Дженерал моторс", дизельні, 2-тактні. У ХД-7 – 3-циліндровий, у ХД-10 – 4-циліндровий. Кількість обертів становить 1600 – 2000 за хвилину. Паливо надходить окремо до кожного з циліндрів. Кількість паливних насосів відповідає кількості циліндрів.
Запуск двигунів проводиться електростартерами від 2-ох акумуляторних батарей. При низькій температурі в момент запуску двигуна, можна вмикати спеціальний електроспалах у циліндрах, який забезпечує надійне запалювання палива. Крім того, постачалися лампи, які вставлялися у спеціальні отвори двигуна для його підігріву перед запуском. Охолодження двигунів – рідинне. Об’єм рідини у HD-7 становить 22 літри, у HD-10 – 38 л ; об’єм мастила у двигуні – 10,4 та 12,6 літрів відповідно.
Запас палива у „ХД-7" – 450 літрів, у „ХД-10" – 600 л.
Вузли трансмісії знаходяться під кабіною. Привід на задні колеса. Головні передачі з сухим 1-дисковим фрикціоном, бортові – сухі багатодискові.
Коробки передач у тракторів різні : 4/1 у HD-7 та 5/2 у HD-10, і забезпечували слабшому трактору більшу швидкість, а потужнішому – тягове зусилля.
Ходові частини тракторів „Елліс-Чельмерс" складаються з гусениць, задніх ведучих коліс, передніх напрямних, опорних катків, підтримуючих роликів, підвіски. Довжина опорної частини гусениць ХД-1 і ХД-10 : 1702 мм і 1950 мм.
Allis-Chalmers мали тяговий пристрій для буксирування причепів, гаки та обладнувалися лебідками з довжиною троса 90 метрів.
Тягач оснащений лебідкою, встановленою під кузовом. Трос подається в будь-який бік. Довжина троса – 30 метрів. Буксирний гак приєднано ззаду рами.
ТТД HD-7 / HD-10 Allis-Chalmers :
потужність двигунів : 90 / 120 к.с. ;
максимальна швидкість : 13,4 / 12,6 км/г з причепом ;
маса : 7,8 / 10,2 т ;
колія : 1,6 / 1,86 м ;
кліренс : 264 / 295 мм.
|