С - 2 ЧТЗ
С Р С Р
Останнє передвоєнне дестиліття у СРСР відзначене конструюванням не тільки танків. Проектувалися і приймалисяна озброєння бронеавтомобілі, намагалися проводити механізацію артилерії. НАТІ та тракторні заводи створили кілька моделей артилерійських тягачів. Сталінець-2 сконструювали і виготовляли на Челябінському тракторному заводі імені Сталіна на базі трактора С-65.
Робота над проектом почалася ще у 1933 році на основі трактора Сталінець-60 і тривала до виходу дослідного зразка у 1935 році. С-1 („Сталинец-1" або „Скоростной-1") не міг задовольняти вимоги проекту через незадовільну базу. Але ЧТЗ у 1937 році поставив на конвеєр нову модель трактора С-65 і роботи продовжилися вже з дизельним двигуном. Щоправда інженерів не задовільняв малооборотний дизель і над його новим варіантом роботи почалися ще у 1936 році групою НАТІ під керівництвом А. Лєбедєва. Збільшено діаметр циліндрів, частоту обертів колінвалу піднято на 35%, покращено інші характеристики. Проводилися роботи і над переробкою С-1. Восени 1937 року Сталінець-2 пройшов випробування. Незважаючи на потребу в доопрацюванні, була замовлена дослідна партія С-2. Військові не були повністю задоволені новою машиною : слабий двигун, недостатні швидкість і надійність. Після частково усунених недоліків, транспортний трактор Сталінець-2 прийнято на озброєння та запущено у серію на ЧТЗ у 1940 році.
С-2 випускався до початку 1942 року. Вироблено порівняно невелику кількість (1275). Та застосовувався не тільки в період війни. На озброєнні перебував до 1950-их років. Застосовувався для буксирування протитанкових, зенітних та польових артилерійських систем калібром до 280мм. Також – як транспортний засіб.
Компоновка – автомобільна, рамна. Кабіна і двигун встановлені у передній частині майже на одному рівні. Основна частина двигуна розміщена у кабіні між сидіннями водія і пасажира. Кабіна 2-місна, металева, закрита, з лівобічним розміщенням водія.
Двигун – МТ-17. Дизельний 4-тактний, з можливістю працювати на сумішах керосину, солярки, автолу. Кількість циліндрів – 4. Швидкість обертання колінвалу – до 1350 об/хв. при перевантаженні, нормальна – до 1100. Запуск двигуна проводиться 20-сильним бензиновим пусковим двигуном. При його роботі обігрівається паливний тракт і система охолодження основного двигуна, що покращує запуск в холод. Запуск самого пускача проводиться вручну або електростартером. Паливо (222л) розміщене у трьох баках встановлених за кабіною.
Трансмісія із заднім ведучим мостом. Вузли знаходяться під бортовою платформою. Коробка переміни передач має 4 ступені вперед і один для заднього ходу. КПП розміщена в одному картері із ведучим заднім мостом. З головним фрикціоном КПП з’єднана валом з карданними шарнірами.
Ходова частина має передні направляючі колеса, по 2 підтримуючі ролики і 6 подвійних опорних котків з кожного боку. Ширина гусениці становить 420 мм. База по опорних котках – 2025 мм.
Бортова платформа з відкидними дерев’яними бортами. Площа платформи – 5,05 м2. Вздовж бортів закріплено складальні лавки. Платформа може закриватися тентом.
Сталінець-2 обладнано тяговою лебідкою з довжиною троса 30 метрів.
ТТД Сталинец-2 :
місткість : 2+8 ;
потужність двигуна : 105 к.с., при перенавантаженні : 115 к.с.;
максимальна швидкість : 25 км/г без вантажу, з причепом по грунту – 10 км/г ;
запас ходу : 160 км по шосе з причепом ;
маса тягача : 12 т ;
маса вантажу : 1,5 т ;
маса причепа : 10 т, з перевантаженням – до 19 т ;
довжина : 4,6 8 м ;
ширина : 2,44 м ;
висота : 2,8 м по кабіні, 3,1 м по тенту ;
колія : 1823 мм ;
кліренс : 462 мм.
|