Комунар ХПЗ
С Р С Р
Гусеничний трактор „Комунар“ Харківського паровозобудівного заводу виготовлявся на початку індустріалізації. Під час 2 Світової війни застосовувався як артилерійський тягач та транспортний.
Як і значна частина радянської техніки, трактор „Комунар" – копія зарубіжного зразка. Після закінчення Громадянської війни у Росії, питання виробництва тракторів (особливо для сільського господарства) було визнане одним з пріоритетних. Уже на початку 20-их років проектуються найпростіші механізми і агрегати, почато виробництво тракторної техніки кількома машинобудівних заводами Російської та Української республік. Так, наприклад, найвідомішими зразками того часу були „Коломенец" і „Запорожець", призначені для обробки невеликих ділянок. Але, майже повна відсутність досвіду, станків, обладнання, не дає змоги налагодити випуск тракторної техніки на потрібному рівні. Країні, що вступала на шлях індустріалізації, а згодом – колективізації сільського господарства, необхідні тисячі тракторів.
Коли з’явилася можливість випускати копію німецького WD Z50 Hanomag, вибір виробника припав на Харківський паровозобудівельний завод імені Комінтерну (нині – Машинобудівний завод ім. Малишева). З 1924 до 1931 року проводиться виробництво трактора. Інженерний колектив заводу переробив ходову частину, збільшивши також довжину гусениць. Частина деталей, що виготовлялися з кольорових металів стали залізними. Незважаючи на зменшене у 6 разів фінансування, на заводі започатковане конвеєрне збирання тракторів. За час випуску „Комунар" оснащувався трьома типами двигунів : керосиновим Г-50, потужністю 50к.с. та бензиновими Г-75 і З-90, потужністю 75 і 90 к.с.
Всього виготовлено близько 2000 „Комунарів" з різними двигунами. Перш за все, вони направлялися у лісове господарство, працювали також на ланах і будівництві. З початком Великої Вітчизняної війни, частина тракторів передана в діючу армію. „Комунар" мав низькі швидкість і моторесурс, минуло 10 років після припинення випуску та, як відомо, і до кінця війни РСЧА мала недостатню кількість механічних засобів. А його потужність забезпечувала буксирування артилерійських систем калібру 203 міліметрів.
Трактор „Коммунар" має класичне компонування з переднім розміщенням двигуна. Коробка переміни передач з 3-ма ступенями вперед і 1-ю назад.
ТТД Комунар З-90 :
запас ходу : 150 км ;
максимальна швидкість : 15,2 км/г ;
маса вантажу : 2 т ;
маса причепа : 6 т ;
маса трактора : 8,5 т ;
довжина : 5,15 м ;
ширина : 2,06 м ;
висота : 2,5 м.
У міжвоєнні роки база трактора слугувала для випробування дослідних самохідних артсистем і допоміжних танків (десантного, хімічного).
|