Колектив Харківського
паровозобудівного заводу імені Комуністичного інтернаціоналу (тепер – завод ім.
Малишева або „Танковий") в 1930 році отримав завдання на створення середнього
трактора (тягача) для РСЧА. У той час крім основної продукції на ХПЗ виготовляли
танки Т-24, трактори „Комунар" та іншу продукцію. Перші проектні розробки
повторювали конструкцію трактора і не задовольняли не тільки вимог, а й самих
конструкторів. Тому роботу почали майже з нуля. Над створенням тягача трудилася
бригада під керівництвом Н.Г. Зубарєва. Спеціально для Комінтерна створено
новий двигун КІН. Від танка Т-24 застосовано ходову частину та інші
вузли. Проект був готовим на початок 1934 року. Протягом якого виготовили
випробувальну партію. У 1935 році артилерійський трактор „Коминтерн"
прийнято на озброєння і почато його випуск. Тягач виготовлявся до 1940 року,
коли його замінив більш потужний „Ворошиловець". Всього виготовлено близько 1800
штук. За деякими даними, 30 тракторів експортовано до Китаю.
Під час 2 Світової війни
Комінтерни застосовувалися перш за все як артилерійські тягачі. Також – для
транспортних завдань. До Перемоги дійшло більше 500 „Комінарів". Двигуни і
запасні частини не виготовлялися після припинення основного випуску.
Компоновка автомобільна – КЗД,
рамна. Двигун, кабіна, бортова платформа, основні механізми та вузли
встановлені на рамі. Кабіна дерев’яна з металевою обшивкою. Розміщення водія
правостороннє.
Двигун – КІН.
Карбюраторний, 4-тактний, 1-рядний. Розрахований на роботу з бензином 2 сорту.
Також працював на сумішах. Кількість циліндрів – 4, об’єм – 15,1 л. Швидкість
обертання колінвалу – 1280 обертів за хвилину. Запуск двигуна проводився
електростартером або „ручкою". Мінусом КІНа була надмірна маса (бл. 1 тони), а
плюсом – надійність і витривалість. Запас палива – 550 літрів, у 2 баках розміщених
за кабіною.
Трансмісія з приводом на задні
ведучі колеса. Коробка передач 5-ступінчата.
Ходова частина має ведучі
колеса та передні направляючі, по 4 здвоєні підтримуючі ролики і 8 подвійних
опорних котків з кожного боку. Опорні котки об’єднані в 4 пари, які мають
свічкову підвіску. Підтримуючі ролики і опорні котки мають гумові шини. Ширина
гусениці становить 360 мм. База по опорних котках – 3278 мм.
Електрообладнання 12-вольтове.
Відповідало тодішнім вимогам для автомобільного транспорту.
Кузов – бортова платформа з
відкидними дерев’яними бортами. Площа платформи – 5,36 м2. Для
розміщення обслуги є поперечні лавки. Платформа обладнана тентом. У кузові
знаходиться шанцевий інструмент, ЗІП для тягача та артсистеми.
Арттягач має буксирний гак для
приєднання причепів чи гармат. Під кузовом встановлена тягова лебідка.
ТТД Коминтерн ХПЗ :
місткість : 2+12 ;
потужність двигуна : 131 к.с.;
максимальна швидкість : 30,5 км/г
без вантажу ;
запас ходу : 220 км без вантажу
по шосе, 170 км по грунту або з причепом по шосе ;
маса тягача : 10,5 т ;
маса вантажу : 2 т ;
маса причепа : 12 т, з
перевантаженням – до 14 т ;
довжина : 5,77 м ;
ширина : 2,21 м ;
висота : 2,54 м по кабіні, 2,98
м по тенту ;
колія : 1530 мм ;
кліренс : 400 мм.
|