Г А З – М 1
С Р С Р
Автомобіль ГАЗ-М1, як військове авто, мав невелике значення. І створювався він в першу чергу для цивільного ринку. Але робота над ним, особливо над двигуном, дала початок проектуванню на ГАЗі легковиків, вантажівок і джипів. Також створено повнопривідний варіант, пікап та інші.
Потреба у більш комфортабельному легковому автомобілі виникла відразу після початку випуску ГАЗ-А. Роботу над новим автомобілем почав колектив з новопризначеним головним конструктором Андрієм Ліпгартом у кінці 1933 року. За основу була прийнята наступна модель Ford Motor Company – Ford-B. Проте, якщо робота над загальною конструкцією полягала у пристосуванні авто до умов експлуатації та технології випуску, то силова установка зазнала змін. Про створення двигуна існує кілька версій. Офіційна – радянські конструктори не стали пристосовувати F-40 (V-подібна „8“), а модернізували двигун ГАЗ-А. Більш правдоподібна версія – документацію на двигун отримали нелегально у німецького філіалу компанії „Форд“, де виготовляли вже пристосований до європейських умов Ford Rheinland. Так чи інакше, інженери „ГАЗу“ також попрацювали над доведенням нової моделі до серійного випуску.
Перші серійні автомобілі зійшли з конвеєра Горьківського автомобільного заводу 1936 року. На той час заводу було присвоєно ім’я голови уряду В. Молотова, а автомобіль назвали „Молотовец -1“. Зрештою, закріпилася назва ГАЗ-М-1, а в народі – „еМка“.
Серійний випуск автомобіля було припинено в ході Великої Вітчизняної війни, проте деякий час проводили складання із запасу частин. Вважається, що заміна авто новою маркою проведена у 1946 році – не менш відомою „ГАЗ-М-20 Победа“.
За роки випуску крім основної моделі виготовлялося кілька варіантів :
ГАЗ-М1 „Таксі“ – основний радянський таксомотор з другої половини 30-их до кінця 40-их років.
ГАЗ-М-415 – пікап з 2-місною кабіною і вантажною платформою на 500 кг або двома поздовжніми 3-місними сидіннями.
ГАЗ-М1 (НКВС) – спеціалізований малосерійний випуск з 8-циліндровим двигуном „Форд V8“ для потреб Наркомату внутрішніх справ.
ГАЗ-11-73 – серія автомобіля з новим 6-циліндровим двигуном ГАЗ-11. Конструкцію було допрацьовано у зв’язку із збільшенням маси та габаритів двигуна. Так, наприклад, підсилено підвіску, змінено облицювання капоту, вдосконалено зчеплення тощо. Двигун ГАЗ-11 виготовлявся у двох варіантах – з чавунними або алюмінієвими поршнями, потужністю 76 і 85 кінських сил відповідно.
ГАЗ-61 – повнопривідна модифікація (джип) з кількома варіаціями.
Також на основі ГАЗ-М1 створено декілька дослідних варіантів, які різнилися кузовами, двигунами, типом шасі (6×2, 6×4, напівгусеничні), призначенням.
На базі легкового автомобіля ГАЗ-М1 були сконструйовані бронеавтомобілі БА-20 і БА-20М. Також виготовлено партію броневиків ФАИ-М – бронекорпус ФАИ на шасі ГАЗ-М1.
Легковий автомобіль ГАЗ-М1 з приводом на задню вісь, із встановленим на рамі кузовом. Кузов металевий закритий, 4-дверний, 5-місний.
Двигун : ГАЗ-М – 4-тактний, карбюраторний, з рядним розміщенням 4-ох циліндрів. Робочий об’єм становить 3285 см3. Охолодження рідинне. Подача палива здійснюється насосом. Місткість паливного бака – 60 літрів.
Трансмісія має коробку передач з трьома ступенями переднього ходу і одним заднього.
Ходова частина має раму, виготовлену з сталевих листів товщиною 3 мм, дискових коліс, 4-ох ресор і амортизаторів. Гальмові барабани встановлені на кожному колесі. Привід гальм ручний.
Технічні дані ГАЗ-М1 :
місткість : 1+4 ;
колісна формула : 4×2 ;
потужність двигуна : 50 к.с. ;
максимальна швидкість : 100 км/г ;
маса : 1,72 т повна ;
довжина : 4,625 м ;
колісна база : 2,845 м ;
ширина : 1,77 м ;
висота : 1,775 м ;
кліренс : 210 мм.
|