Г А З - А
С Р С Р
ГАЗ-А – перший у Радянському Союзі серійний легковий автомобіль конвеєрного виготовлення. Розробка – американської фірми „Форд Мотор компані". Радянське керівництво 1929 року закупило у Ford Motor Company ліцензію на випуск двох автомобілів – легкового Ford-А і вантажного Ford-АА, та станки і необхідне обладнання. Роботи проводилися згідно з постановою Держплану про автомобілізацію країни.
Автомобіль „Форд-А" був створений у 1927 році. Для налагодження масового випуску було побудовано новий завод поблизу м. Нижній Новгород. Спершу завод і самі автомобілі мали назву НАЗ. Після перейменування міста у Горький підприємство отримало назву „Горьковский автомобильный завод", а автомобілям присвоєно індекс ГАЗ.
Випуск автомобіля розпочато у грудні 1932 року і проводився до заміни його наступною моделлю ГАЗ-М1 у 1936 році. Крім того, випуск проводили у 1933-35 роках на заводі „КИМ". Конструкція радянських автомобілів, у порівнянні з Ford-А, пройшла часткову переробку, пов’язану з технологією випуску та експлуатації. Всього випущено до 42 тисяч штук.
Легковий автомобіль середнього класу (за тогочасною класифікацією) ГАЗ-А виготовлявся з відкритим кузовом типу „фаетон". Призначався для застосування у народному господарстві як машина для керівного складу установ і підприємств, для таксопарку країни, продажу населенню. У збройних силах СРСР застосовувався як штабний автомобіль, санітарний і для встановлення радіостанцій 5-АК „Призма". База авто служила для розробки кількох моделей бронеавтомобілів.
На базі ГАЗ-А було створено кілька експериментальних моделей та таких, що виготовлялися малосерійно. Наприклад, легкові автомобілі із закритими кузовами, кілька варіантів карет швидкої допомоги, автомобіль ГАЗ-4 з кузовом „пікап", спортивні модифікації. Автомобілі приймали участь у кількох автопробігах.
ГАЗ-А – легковий, 4-колісний автомобіль, капотного компонування на рамі, задньопривідний, з передніми керованими колесами.
Кузов 4-дверний, 5-місний типу „фаетон", закривається брезентовим верхом від заднього борту до основи вітрового скла. Основа може складатися вперед на кришку капоту.
Двигун : ГАЗ-А (аналог Ford-А) – 4-тактний карбюраторний, 4-циліндровий рядного розташування. Робочий об’єм циліндрів становить 3,28 дм3. Паливо подається до карбюратора вільним протіканням з баку. Бак місткістю 40 л встановлений між капотом та кузовом автомобіля, горловина – перед вітровим склом. Двигун розміщений у капоті з поздовжньою 2-бічною кришкою. Охолодження рідинне. Радіатор встановлений зовні капоту.
Трансмісія складається з механізму зчеплення, коробки передач, головної передачі і карданного валу. Зчеплення сухе, однодискове. КПП має 3 ступеня переднього ходу і 1 передачу назад.
Ходова частина складається з рами, коліс, елементів підвіски. Рама 2-лонжеронна з кількома поперечинами. Підвіска мостів на листових ресорах поперечного типу. Гальма колодкові, механічні. Колеса розміром 5,50-16 мають спиці з 3-рядним розміщенням.
Автомобіль обладнано переднім і заднім бамперами, виготовленими з двох пружних стальних смуг (кожен), звуковим електросигналом, передніми фарами і задніми сигнальними ліхтарями, запасним колесом, інструментами.
Кадр з кінохроніки 1930-их років : висадка десанту посадковим способом. Автомобілі і танкетки прикріплено знизу літаків. Як бачимо, автомобіль має відкриту платформу з встановленими вздовж у 2 ряди 3-місними сидіннями.
Технічні дані ГАЗ-А :
місткість : 1+4 ;
колісна формула : 4×2 ;
потужність двигуна : 40 к.с. ;
максимальна швидкість : 90 км/г ;
маса : 1,1 т ;
довжина : 3,8 м ;
база : 2,63 м ;
ширина : 1,71 м ;
висота : 1,8 м (з тентом) ;
кліренс : 205 мм.
|