Г А З – 61
С Р С Р
Перший радянський джип, за розповсюдженою у ті роки назвою – всюдихід, створено на базі легкового автомобіля ГАЗ-М1 „Емка“. Один з його варіантів – перший у світі джип звичної тепер схеми із закритим кузовом .
Роботу над повнопривідним варіантом легковика (як і „Емки“) проводив Віталій Андрійович Грачов (рос.: Грачёв Виталий Андреевич) під керівництвом головного інженера ГАЗу Ліпгарта Андрія Олександровича. Конструювання почалося у другій половині 1938 року, а випробування – через 1 рік.
Перший варіант всюдихода – ГАЗ-61, – створювався на базі М-1 з відкритим кузовом типу „фаетон“. Згодом, після початку випуску нового двигуна ГАЗ-11 та модифікації „еМки“ ГАЗ-11-73, розробки проводилися вже з врахуванням даного авто. Слід вказати, що проектування позашляховика велося з ініціативи конструкторів. Лише після їх звернення до Сталіна, Молотова і Ворошилова початок випуск джипу із запланованого 1942 року було перенесено на 1941 рік. Протягом 1940 року ішла підготовка виробничих потужностей.
Перші автомобілі ГАЗ-61-40 в кількості 5 екземплярів були виготовлені для вищого військового керівництва країни. При запуску серійного випуску було вирішено відмовитися від „фаетонів“ і проводити виготовлення ГАЗ-61-73 із закритим кузовом від легкової ГАЗ-11-73. Вона на цей час мала новий двигун, подовжені і підсилені передні ресори, новий капот і облицювання радіатора та інші нововведення. Випуск всюдиходу планувалося проводити з двигуном потужністю 85 к.с., що відрізнявся алюмінієвими поршнями. З якими двигуном вівся серійний випуск – невідомо. Не виключено, що й з ГАЗ-М. На озброєння ГАЗ-61-73 прийнято постановою від 19 грудня 1939 року.
Ще одним варіантом ГАЗ-61 був повнопривідний тягач легких артилерійських систем – ГАЗ-61-417.
Його розробку проводили на базі пікапа ГАЗ-М-415, встановивши кузов на шасі повного приводу. Але така схема не відповідала вимогам. І колектив конструкторів створив спеціалізований легкий автомобіль-тягач. Найбільшій переробці підлягав кузов. Його спроектували прямокутної форми типу вантажного, але виготовляли як „пікап“. Автомобіль ГАЗ-61-417 був прийнятий на озброєння на початку осені 1941 року, а з жовтня почали випуск. Його передбачали застосовувати для буксирування артсистем калібру 45 мм і перевезення обслуги та інших вантажів. Під час війни джип-тягач відправляли на фронт разом з новою протитанковою гарматою ЗиС-2 калібру 57 мм, яку випускали на Горьківському заводі №92. Різні джерела повідомляють суперечливі цифри щодо випуску автотягача : від 36 екземплярів – до кількох сотень.
ГАЗ-61-73 та ГАЗ-61-417 – повнопривідні легкові автомобілі рамної компоновки, що різняться між собою кузовами „сідан“ та „пікап“. Кузов ГАЗ-61-73 – закритий, 4-дверний, 5-місний. Кузов ГАЗ-61-417 – повністю відкритий, умовно поділений на дві частини : 2-місну „кабіну“ та вантажно-пасажирську. Кабіна може закриватися тентом. Що цікаво – на фото різних автомобілів двері відкриваються або по ходу руху або за рухом. Експериментальний ГАЗ-61-40 мав двері із передніми петлями. Вочевидь, спочатку виготовляли нові закриті кузови, а потім – із задніми петлями від ГАЗ-М1.
Двигун : ГАЗ-11 – карбюраторний 4-тактний, 6-циліндровий, рядного розташування. Робочий об’єм циліндрів – 3480 см3. Охолодження рідинне. Паливний бак містить 60 л пального ; також можна встановлювати додатковий бак на 50 літрів. Витрата пального – 17 л/100 км.
Трансмісія складається із зчеплення, коробки передач, роздавальної коробки, карданних валів, переднього і заднього ведучих мостів. Зчеплення 1-дискове сухе. Для джипів застосували коробку передач від вантажного ГАЗ-АА, яка має 4 діапазони переднього ходу та 1 заднього. Роздавальна коробка і передній міст створювалися спеціально.
Ходова частина має раму на яку встановлюються кузови, двигуни, елементи трансмісії, рульовий та інші вузли, приєднуються мости. Рама дволонжеронна, перемінної ширини. До ходової частини входять також колеса, гальмівна система тощо. Підвіска автомобілів ГАЗ-61 складається з чотирьох поздовжніх напівеліптичних ресор та амортизаторів. Колеса з шинами розміром 7.00-16. Гальмівна система з ручним приводом і барабанами, встановленими на кожне колесо.
Підвищуючи прохідність раму, порівняно з ГАЗ-М1, піднято на 150 мм завдяки підсиленій підвісці, колесам з високими шинами.
Електрообладнання 6-вольтове. Складається з акумуляторної батареї, генератора, однодротового з’єднання та споживачів : передніх фар, задніх ліхтарів, підсвічувань тощо.
Автомобілі ГАЗ-61-73 та ГАЗ-61-417 мали бампери, буксирні гаки, кріплення для запасних коліс (у легкового ззаду, у пікапа – в ніші переднього крила), ЗІПу, тросів, лопати, сокири та іншого інструменту.
Технічні дані ГАЗ-61-73 / -417 :
місткість : 1+4 / 1+7;
колісна формула : 4×4 ;
потужність двигуна : 85 (76, 50) к.с. ;
максимальна швидкість : 107 км/г ;
запас ходу : 375 - 460 км ;
маса : 2,2 т повна, 1,7 т споряджена ;
маса вантажу : до 0,5 т ;
маса причепа : до 0,7 т ;
довжина : 4670 / 4800 мм ;
колісна база : 2845 мм ;
ширина : 1770 мм ;
колія : 1440 мм ;
висота : 1905 / 2080 (з тентом) мм ;
кліренс : 210 мм.
|