Як відомо, перші поставки
техніки і обладнання в рамках допомоги СРСР під час 2 Світової війни були
британськими. У вересні 1941 року РСЧА отримала перші танки та іншу техніку і
оснащення. Всього за роки війни із Великої Британії надійшли тисячі одиниць
бойової та допоміжної техніки. У тому числі – бронетранспортери „Юніверсал
Каррієр".
„Universal Carrier" – назва, що
із 1940 року стала об’єднуючою для кількох варіантів транспортера створених
компанією „Віккерс-Армстронг". Перша модель – Vickers-Armstrong D50
сконструйована у 1934 році на основі відомого сімейства танкеток „Carden Loyd".
Протягом 1934 -1936 років було створено кілька варіантів бойового транспорту (Carrier),
що призначалися для різних цілей застосування : „Medium Machine Gun Carrier",
більш відомий як „Bren Carrier" і „Vickers Carrier" (транспортер кулеметів
„Брен" та „Віккерс", відповідно), артилерійський трактор „Light Dragon Mark III",
„Cavalry Carrier" для бронекавалерійських підрозділів, розвідувальний „Scout
Carrier". Частина застосовувалася як навчальні. Пізніше з’явився „Boys Carrier"
з протитанковою гвинтівкою „Бойс".
З початком 2 Світової війни
транспортер модернізували і з 1940 року у війська постачається Universal
Carrier. Основний варіант – Mark I, – озброювався кулеметами або ПТГ і
застосовувався у піхотних і розвідувальних підрозділах, а Universal Carrier
Mark II відрізнявся встановленим буксирним пристроєм. Крім уже названих зразків
озброєння, транспортер мав крупнокаліберний „М2 Браунінг", інші кулемети, перевозив
обслуги з реактивним гранатометом „РІАТ", мінометами різного калібру, вогнеметом.
У Великій Британії „Універсальний
транспорт" з початком війни виготовляли не тільки фірма-розробник, а й
британський підрозділ Ford Motor Company, Bedford Vehicles, Morris Motors та
інші компанії. Всього до середини 1945 року у В. Британії було виготовлено
більше 100 тисяч транспортерів різних варіацій. Британська армія застосовувала
їх до 60-их років, в тому числі і під час війни у Кореї.
Для потреб американської армії
бронетранспортер у 1943-45 рр. виготовляла компанія „Форд", у Канаді – підрозділ
„Форд Мотор Компані". Також Universal Carrier виробляли у Австралії та Новій
Зеландії. Загальна кількість випущених невідома.
Трофейні „Транспорти" Вермахт
застосовував у двох варіантах : Panzerjäger Bren 731(e) як транспортер і Fahrgestell
731(e) як тягач. Після війни у Європі транспортери певний час перебували на
озброєнні у Швейцарії, Італії та інших країнах. Багато транспортерів
застосовувалися ще довше арміями і недержавними формуваннями країн Азії та
Океанії.
Червона Армія отримала 2560
одиниць. Застосовувалися вони як і в інших арміях – як піхотні транспортери,
артилерійські тягачі, розвідувальні машини. Їх озброєння могло бути як
британським (Брен, Бойс) так і доповнювалися кулеметами ДП або ДТ чи іншими
зразками.
БТР Universal Carrier –
гусеничний транспортний засіб з відкритим зверху бронекорпусом. У конструкції
використано автомобільні агрегати.
Компонування – відділення управління
(ВУ) – десантне відділення / відділення силової установки
(ДВ/СУ). Корпус складається із основної нижньої частини і верхньої надбудови. Виготовлений
із катаних стальних бронелистів різної товщини : 10 мм – лоб, 4 мм – днище, 7
мм – борти і корма. Всередині корпус поділено поперечною перегородкою. У
передній частині розміщуються водій і командир машини або стрілець. Верхній
лобовий лист має виступ перед стрільцем для розміщення зброї. Десантне
відділення поділене на дві частини, встановленим поздовжньо двигуном. З кожного
боку від двигуна встановлюються по 2 сидіння.
Озброєння. Британські зразки найчастіше
мали два 7,71-мм кулемети Bren або Vickers. Один у лобовому листі корпусу перед
командиром, другий – у десантному відділенні на стійці з можливістю кругового
обстрілу. Протитанкова гвинтівка Boys встановлювалася замість кулемета у
передній частині. Американські або канадські БТР мали кулемети „Браунінг"
калібру 7,62 або 12,7 мм.
Двигун. Стандартний – 4-тактний
карбюраторний, V-подібний 8-циліндровий „Форд".
Також встановлювалися двигуни, що мали деякі відмінності. Охолодження двигуна
рідинне. Паливні баки – два по 56 літрів.
Трансмісія з приводом на задній міст.
Коробка передач має 4 передачі переднього ходу і 1 заднього. Поворот
здійснювався за допомогою диференціалу або зміщення передніх пар опорних котків
(і гусениці) в бік.
Ходова частина складається з металевих
гусениць, передніх напрямних коліс, задніх ведучих коліс, по 3 опорних котки і
по 1 підтримуючому ролику з одного боку. Задні опорні котки мають окрему
підвіску з пружиною. Передні котки об’єднані у пару з балансирною підвіскою і
пружиною. Балансир приєднується на одну вісь із підтримуючим роликом.
БТР Universal Carrier мав
допоміжне обладнання і оснащення : фари і ліхтарі, буксирний пристрій для
причепа, гаки і петлі у передній частині для транспортування самого тягача,
пристрої для приєднання каністр, запасних котків і траків, троса, інструментів
для обслуговування та шанцевого.
ТТД Universal Carrier :
місткість : 1+4 ;
потужність двигуна : 65 – 95
к.с. ;
максимальна швидкість : 56 км/г
;
запас ходу : до 160 км ;
маса тягача : 4 т ;
довжина : 3,75 м ;
ширина : 2,1 м ;
висота : 1,6 м ;
кліренс : 225 мм.
|