M - 5 High-speed Tractor С Ш А Серед поставок „ленд-лізу" тягачі М-5 є найменш відомими. Радянські джерела повідомляли, що М5 застосовувався американською армією, постачався союзникам але про використання їх РСЧА інформації не було.
Кількість поставлених до СРСР
М-5 за даними зарубіжних інтернет-джерел становить близько 200 одиниць. Про їх
застосування після Перемоги інформація відсутня.
Тягач М5 High-speed Tractor (швидкісний трактор)
створювався протягом 1941-42 років. У жовтні 1942 року зразок прийнято на
озброєння Армії США. М5 призначався для буксирування артилерійських систем
калібру 100 – 155 мм.
Трактор розроблений з використанням вузлів танка „M3
Stuart" і виготовлявся компанією International Harvester (Інтернешнл Харвестер)
з травня 1943 року. У травні 1945 його замінив М5А1. А потім – А2, А3, А4, А5.Крім М-5, американська армія
під час війни застосовувала тягачі М-4, М-6, М-8. Про їх передачу до СРСР інформація
відсутня.
Трактор „М-5 Хай-Спід"
скомпонований за бронетранспортерною схемою, але без бронювання. Зовнішньо
нагадує причіп на гусеничному ходу. Корпус відкритий. Задню його частину займає
відділення силової установки. Передню і середню – ВУ і транспортне
відділення. Водій розміщується у передній частині посередині. Перед
водієм у борту корпусу зроблено виступ. За необхідності на виступ встановлюють
вітрове скло з очисником (двірником). За допомогою стійок на тягач
встановлюється дах з брезентовим тентом.
Транспортне відділення
розраховане на перевезення артилерійської обслуги і боєкомплекту. Наприклад,
24 155-мм або 56 105-мм снарядів.
Озброєння тягача у американській армії –
12,7-мм кулемет „М2 Браунінг" з боєкомплектом у 550 патронів.
Двигун – Continental R6572,
бензиновий, 6-циліндровий рядного розміщення. Задній борт корпусу М-5 виконано з великими
вікнами, закритими решіткою для доступу повітря у систему охолодження. Запас
палива – 100 літрів.
Трансмісія має привід на передній міст.
Коробка переміни передач з ступенями 4+1.
Ходова частина складається з передніх ведучих
коліс, підтримуючих роликів (2×2), опорних котків (4×2) і напрямних
коліс-лінивців. Опорні котки об’єднані в пари і приєднані до підвіски. Пружним
елементом служать вертикально розташовані циліндричні пружини. Лінивці мають
окремі підвіски.
У передні частині корпусу зовні
встановлена лебідка. Трос видається вперед або назад. Буксирний пристрій
приєднаний до кормового листа корпусу.
ТТД M-5
High-speed Tractor :
місткість : 1+9 ;
потужність двигуна : 210 к.с. ;
максимальна швидкість : 48 км/г
;
швидкість з гарматою : до 20
км/г ;
запас ходу : 290 км по шосе ;
маса причепа : 9,1 т ;
маса тягача : 13 т ;
довжина : 4,9 м ;
ширина : 2,54 м ;
висота : 2,54 м (з тентом) ;
кліренс : 620 мм.
Післявоєнні модифікації М5А1,
-А2, -А3, -А4, -А5 від початкової моделі та одна від одної різняться деякими
параметрами : розмірами, масою, обладнанням. Модифікація М5А1 і подальші мали
закритий корпус. М5А2 і наступні – змінену підвіску : вертикальні пружини
замінені горизонтально встановленими. М5А5 з вбудованими шафами для розміщення
боєприпасів.
Тягачі застосовувалися також
для буксирування причепів з радарами, різним обладнанням, транспортно-вантажних
робіт.
|