M 2А1 Half - Track Car
С Ш А
Артилерійський броньований
тягач „М2 Гальф-Трак Кар" створювався у США групою компаній. Виготовлявся
фірмами White Motors та International Harvester. Тягачі постачалися за
програмою „ленд-ліз", в тому числі і до СРСР.
Роботи зі створення
бронетехніки у США почалися у другій половині 1920-их років. Особливим
поштовхом для моторизації сухопутних сил стали створення аналогічної техніки у
Німеччині та початок Другої Світової війни. Розробкою займалися кілька
компаній. Прототип створено у 1940 році, але незважаючи на початкове
відставання, промисловість Сполучених Штатів забезпечила протягом короткого
часу насичення механізованих та інших підрозділів своїх військ такою технікою.
Більш того, ще у першій половині війни, США значною мірою допомагали арміям
країн-союзників у рамках поставок „Ленд-лізу", в тому числі і СРСР.
Головним розробником було
обрано Diamond Т Motor Company. Перші роботи зі створенням тягача і
бронетранспортера велися з врахуванням досвіду створення у Франції
напівгусеничної бронетехніки „Сітроен-Кегрес". Основною базою став цивільний
автомобіль „Форд В-8". Прототипи мали індекси від Т1 до Т14. Вибір припав на
зразки, де гусеничну і колісну частини шасі розробки фірми „Tімкен", двигун та
інші вузли об’єднали із збільшеним бронекорпусом колісного (4×4)
розвідувального БТРа „М-2 Скаут Кар", які прийнято на озброєння у жовтні 1940
року. Серійний випуск розпочато на початку 1941 року і проводився у варіантах
арттягача з назвою M2 Half-Track Car і бронетранспортера M3 Half-Track
Personel Carrier. Словосполучення „Half-Track" у перекладі означає „напів-гусеничний".
Крім компанії „Уайт Моторс"
випуск БТРа і тягача проводила „Autocar" з такими ж індексами. Тягачів М2
фірмами „Уайт" і „Автокар" було випущено більше 11 тисяч. Компанія „Інтернешнл
Харвестер" постачала техніку з індексами М9 (тягач) та М5 (БТР), які мали
відмінності від М2 і М3.
З кінця 1943 до кінця 1944 року
виготовляли модернізовані М2А1 Half-Track Car, М3А1, М5А1 та М9А1, що
відрізнялися, головним чином, способом встановлення озброєння. До кінця 1944
року „White Motors" виготовила ще кілька тисяч тягачів. І близько 5 тисяч М2
було дообладнано у М2А1. Тягачі застосовувалися для буксирування артилерійських
систем малого і середнього калібру.
Також виготовлено значну
кількість варіантів для застосування як самохідні артилерійські установки
(САУ), самохідні міномети, зенітні установки тощо. Значну їх частину
виготовляла фірма Diamond Т Motor. База артилерійського тягача найчастіше
використовувалася для перевезення 81-мм міномета, у 1941 р., прийнятого на
озброєння як М4 ММС (Mortar Motor Carriage).
Згодом почали застосовувати М2А1, підсиливши днище кузова і перетворивши його у
самохідний міномет М4А1 ММС.
Застосовувати арттягачі
американські війська почали з самого початку бойових дій – на тихоокеанському
театрі бойових дій, у Європі, Азії та Африці. Пізніше – під час Корейської
війни. Тягачі М2, М2А1, М9 та М9А1 під час 2 Світової війни застосовували також
війська Великої Британії, Франції та інших країн. У Радянський Союз поступило
близько 800 тягачів М2 White та М9 International Harvester. Після війни США та
інші країни передавали М2 арміям країн „третього світу". До цього часу їх
застосовують у Парагваї, а створені на основі їх конструкції власні розробки –
у Ізраїлі. Всього М2 та створені на його базі тягачі були у використанні більше
ніж у 20 країнах світу.
„М2 Напівгусеничний тягач"
створений спеціалістами кількох фірм, що розробляли окремі вузли і агрегати.
Тягач має рамну, автомобільну капотну схему з повним кулестійким і
осколкостійким бронюванням. Зверху бронекорпус відкритий. Ходова частина
складається з гусеничного рушія та колісного переднього мосту з приводом від
двигуна.
Компоновка : ВСУ – ВУ – БВ/ДВ.
Відділення силової установки розміщується у окремому капоті спереду машини.
Капот має стальний каркас з приєднаними до нього листами броньової сталі. Інша
частина машини – броньований корпус, у якому розміщується кабіна відділення
управління, а за нею – відділення для перевезення артилерійської обслуги,
боєприпасів, оснащення та кулеметні установки. Корпус М2 має стальний каркас до
якого болтами приєднуються листи катаної бронесталі із гартуванням; у М9 –
катані бронелисти. Відділення управління має 3 сидіння. Доступ у кабіну через
дверцята автомобільного типу. Місце водія знаходиться зліва, командира – з
правого боку. Передня стінка кабіни виконана по-автомобільному але на місці
вітрового скла – 2 бронещитки. У похідному положенні вони піднімаються вгору і
опираються на спеціальні стійки. Для огляду в бою щитки мають невеликі щілини,
що закриваються броньованими кришками. Верхня частина дверцят може відкидатися
вниз. У десантному відділенні за сидіннями водія і командира встановлені ящики
для снарядів. У задній частині вздовж бортів – 2 паливні баки. 8 сидінь для
обслуги розміщувалися так : у передній частині посередині один за одним 2
сидіння, між снарядними ящиками і паливними баками по 1 сидінню, вздовж
паливних баків з кожного боку ще по 2 сидіння. Доступ у снарядні ящики – зверху
в корпусі та зовні через відкидні бронеплити. Також у корпусі розміщувалися
запасні частини, інструменти для тягача і гармати, додаткове оснащення тощо.
Також у комплект входили пістолет-кулемет і гранати. Займати місця і покидати
машину обслуга змушена була через борти корпусу. Корпус М2 був коротшим у
порівнянні з корпусом М3. Тягач М9 і транспортер М5 фірми „Інтернешнл
Харвестер" мали однакові корпуси, подібні до М3.
Озброєння. Артилерійські тягачі „М2
Гальф-Трак" зазвичай мали стандартне озброєння, що складалося з 12,7-мм
кулемета М2 „Браунінг" і 7,62-мм кулемета М1919А4. У перших випусках іноді
встановлювали 7,62-мм М1917 „Браунінг". Інколи можна побачити обидва 7,62-мм
кулемети. Також екіпаж міг встановити третій кулемет. Основний кулемет
(12,7-мм) встановлювався на тумбі між сидіннями водія і командира. Управляв ним
боєць, який сидів у десантному відділенні на передньому середньому місці.
7,62-мм кулемети встановлювалися на спеціальному рельсі, що проходив вздовж
борту вкругову. З усіх кулеметів можна вести зенітний вогонь. Озброєння тягача
М2А1 відрізнялося способом встановлення основного кулемета. На тягач встановили
кільцеву турель М49, що є стандартною на американських бойових автомобілях. Її
закріпили над кабіною, змістивши вправо. Вогонь міг вести командир машини чи
інший боєць обслуги. Інколи на турель встановлювали два кулемети. З боків та
спереду стрільця захищала рубка, встановлена над кабіною. Її борти виготовлені
з бронесталі.
Двигун. На бронемашинах даної серії
встановлювався двигун – White 160АХ, – 4-тактний, карбюраторний,
6-циліндровий рядний, рідинного охолодження. Робочий об’єм двигуна – 6,32 л.
Тягачі „Інернешнл" виготовлялися також із моторами інших типів.
Двигун встановлений у
броньованому капоті. Для обслуговування кришка капоту та стінки виготовлялися
складальними. Лобова частина капоту виготовлена із жалюзями, які захищали
радіатор охолодження.
Паливні баки розміщені у
десантному відділенні, виготовлені із звичайної сталі, але мали гумову вставку,
що затягувалася при пробиванні її кулею. Об’єм баків становить 225 літрів.
Трансмісія автомобільна. Зчеплення сухого
типу. Коробка переміни передач має 4 ступені переднього ходу і 1-у
назад. КПП має один корпус із 2-ступеневою (пряма і понижена передачі)
роздавальною коробкою. Зусилля із „роздатки" передаються на передній та задній
мости. Передній міст встановлений на листових ресорах із амортизаторами, задній
– нерухомо приєднаний до рами.
Ходова частина повного приводу, розроблена
компанією „Тімкен". Передній міст „Timken F-35-HX-1" ведучий, керований. Колеса
пневматичні, розміру 8,25-20. Задній міст „Timken 56410-ВХ-67", приводив у дію
встановлені на ньому ведучі колеса гусеничного рушія. Гусениця суцільна,
виготовлена з гуми, армованої стальними пластинами і поздовжніми стальними
тросами. Взимку на гусениці встановлювали протиковзні пристрої. Ведучі колеса –
передні, мають стальну зубчатку для ведення гусениці. Задні напрямні колеса
такі ж самі як і передні але без зубчатки. Опорні котки і підтримуючий ролик
встановлені на спеціальних опорах, приєднаних до рами машини. З кожного боку
один подвійний ролик і 4 опорних подвійних котки. Усі вони мають гумові шини.
Тягач обладнаний гідропневматичними гальмами з вакуумним підсилювачем та ручним
механічним (стоянковим) гальмом.
Електрообладнання має напругу
12V. Проводи та обладнання екранувалося. За час
випуску тип фар і місце їх установки змінювалися.
Тягачі М2А1 обладнувалися
раціями КХ- або УКХ-діапазону. Зовні їх можна розпізнати за встановленими
антенами та їх висотою.
Буксирний пристрій приєднаний
до задньої поперечини рами.
На частину тягачів спереду
встановлювалася лебідка. На інших – коток для спрощення подолання перешкод.
Для тягачів М2 і М2А1 випускали
кілька типів тентів. Їх встановлювали за допомогою дуг.
Вздовж бортів приєднувалися
тримачі для протитанкових мін. На кабіну – тримачі для каністр із запасом води.
Також – для технічного та шанцевого інструменту, тросів, запасних частин,
маскувальних комплектів тощо.
ТТД M2А1 Half-Track Car White / М9 Half-Track Car
International :
місткість : 1+9 ;
бронювання : 6,3 мм, 12,1 мм (лобові
листи корпусу) ;
потужність двигуна : 127 к.с. ;
максимальна швидкість : до 72
км/г ;
запас ходу : 280 – 320 км ;
маса причепа : 3,5 т ;
маса тягача : 9 т / 8,6 т ;
маса вантажу : 1,5 т ;
довжина : 5,97 м (з котком),
6,14 м (з лебідкою) ;
ширина : 2,2 м ;
висота : 2,3 м (по корпусу),
2,7 м (з тентом) ;
радіус повороту – 7,8 м ;
колія : 1,62 м ;
кліренс : 280 мм.
|